البعض يريدها ساخنة - سالي نصار
تحميل الكتاب
شارك Facebook Twitter Link

البعض يريدها ساخنة

تأليف (تأليف)

نبذة عن الكتاب

في كتاب البعض يريدها ساخنة هنتكلم عن مشاعر كتير حلوة نحب نعيشها، ومشاكل كتير شائعة بتحصل لمعظمنا من ساعة ما بتحب وتتجوز لحد ما بيكون عندك أطفال. في كل مرحلة بتتعرض لخرابين البيوت والعلاقات، دايمًا بيكون عندهم مبررات، علشان كدة كان لازم يتكلموا بشخصياتهم ويعبروا عن مشاعرهم، ومنهم الشيطان اللي قرر يعمل شركة للتدريب على فن التعامل مع الناس. كل اللي مكتوب هنا هي اجتهادات ووجهات نظر شخصية تحتمل الخطأ والصواب، يعلم الله أني بذلت أقصى ما بوسعي في تقديم المعلومة بأبسط طريقة وأسهلها، يعلم الله بصدق مشاعري ووجع قلبي في كل كلمة كتبتها، من أجلك ومن أجل سعادتك وسعادة أسرتك. هسيبكم تسبحوا في بحر من المشاعر والأفكار والصراعات والنجاة، هسيبكم تقرروا أي صف عايزين تكونوا فيه، صف نفسكم ولا صف الحرباية والشيطان اللي هنتعرف عليهم عن قرب مع بعض. كتبته بشغف وحب وإرادة، عارفين ليه كمان؟ هتعرفوا آخر الكتاب.
عن الطبعة

تحميل وقراءة الكتاب على تطبيق أبجد

تحميل الكتاب
4.7 12 تقييم
117 مشاركة

اقتباسات من كتاب البعض يريدها ساخنة

شريك الحياة مش هيجي على حسب مواصفاتك، هو هيجي أفضل مما تتخيل، مش لازم تنبهر بيه، هو ربنا هيحسسك بالراحة تجاهه، وهيسيب لك الانبهار بعد الجواز، لما حد فيكم يقع في أزمة أو مشكلة ويلاقي التاني بيقف جنبه هتنبهر،

مشاركة من ساردونيا
اقتباس جديد كل الاقتباسات
هل قرأت الكتاب؟
  • قرأته
  • أقرؤه

    الى أين وصلت في القراءة؟

  • سأقرؤه

    هل بدأت بالقراءة؟نعم

  • مراجعات كتاب البعض يريدها ساخنة

    14

مراجعات

كن أول من يراجع الكتاب

  • لا يوجد صوره
    5

    #قراءات_٢٠٢٣

    كتاب البعض يريدها ساخنة للكاتبة سالي نصار.

    من إصدار إبهار للنشر و التوزيع.

    رحلة جديدة و المرة دي مع كتاب من نوعية كتب التنمية البشرية و العلاقات و الحقيقة إني مقلة جدًا في قراءة النوعية دي من الأعمال ، و ده لأني دايما بحس فيها بتكرار المحتوى و خيالية بعض التصورات و الحلول المطروحة لحل المشكلات … لكن ده لا يمنع إني اجرب من وقت للتاني و يقع في إيدي كتب مشجعة جدًا و محتواها حقيقي مختلف.

    و ده اللي لقيته في هذا الكتاب ، رغم عنوانه الغريب و اللي كان مُقلق بالنسبالي و ما قدرتش افهم منه مدي ارتباطه بالمحتوى و قد ايه هو مناسب جدًا غير بعد قراءة العمل.

    ببساطة هو كتاب عن العلاقات و تحديدًا من بداية الارتباط و اختيار شريك الحياة ، فالخطوبة ، فالزواج … كل دي خطوات مهمة جدًا في حياتنا و طبيعي بنتعرض فيها لمشاكل مختلفة منها اللي بتكون بسبب طبيعة الأشخاص و بيئتهم و تربيتهم و دي نقدر نميزها من بدري و نتفادي الدخول في تجارب تدمر حياتنا و مستقبلنا ، و منها مشاكل بسبب جهلنا و عدم معرفتنا و دي طبيعي بتحصل مع أي ارتباط يمكن بتكون سوء فهم ، عادات و معتقدات متوارثة ، أفكار من تجارب ناس حوالينا ، تدخل البعض في حياتنا ، نقص خبرة ، وسوسة شيطان … كل ده و اكتر بتناقشه الكاتبة بطريقة بسيطة و جذابة جدًا بنبدأ الحكاية من البداية مع آدم و جميلة من الإعجاب و حتى زواج ناجح عاش لسنين و سنين ، بنعرض المشكلة و نحللها من وجهات النظر المختلفة ، و بنوصل للحل بأسلم و أبسط الطرق.

    استخدمت الكاتبة اللغة العامية و طوعتها بأسلوب راقي يشد القارئ و يوصله الفكرة بكل سلاسة ، اختيار العناوين كمان و ترتيبها على لطفه و خفة دمه كان كمان منطقي و مظبوط و خلى عرض الأفكار متدرج بشكل صحيح ، ساعد جدا في اندماجي مع الكتاب ، و اللي مع نهايته حسيت بإني حققت الاستفادة الكاملة من الكتاب و قدر فعلا هدفه يوصلني.

    كتاب لطيف و مفيد جدًا جدًا ، سلس ، مُركز ، بعيد عن التكرار و الملل ، أنصح به كل محبي القراءة عن العلاقات و أكيد المقبلين على الارتباط و الزواج و المتزوجين حتى من سنين.

    #قراءات_وترشيحات #كتب_في_كتب

    #روايات_عربية #روايات_مترجمه

    #أبجد

    #البعض_يريدها_ساخنة

    Facebook Twitter Link .
    3 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    بجد الكتاب ده فى منتهى الجمال 🌹تحس انك مش عايز تبطل قرائه فيه❤️ حياة اشخاص كتير وآلام أشخاص كتير وحل لكل مشكله بشكل بسيط الكتاب بسيط جدا مش معقد حكايات حقيقيه موجوده وبنشوفها وبنعيشها كل يوم فى حياتنا😥 وأشكال مختلفه وبنتوجع ونتألم جدا لما بنعيشها علشان كده بجد الكلام ده خارج من القلب وبيوصل بسرعه للقلب

    تحياتى للكاتبه الرائعه تستاهلى عشر نجوم مش خمسه😍

    Facebook Twitter Link .
    3 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    0

    كتاب يتحدث بأسلوب مختلف و متفرد و لغة عامية و لكنها راقية و ملائمة للموضوعات الهامة التى تنافشها الكاتبة ..

    عمل رائع من حيث طريقة الطرح و المعالجة و اسلوب السرد..و يضيف الكثير من وجهات النظر فى موضوعات حياتية هامة نقلت الكاتبة من خلالها للقراء خبرات حقيقية و نهاية العمل جاءت جميلة ..

    Facebook Twitter Link .
    2 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    0

    هذا الكتاب يمثل تجربة شخصية مؤلمة عاشتها الكاتبة وأيضاً تجارب مختلفة لأخرين شهدتها أو احتكت بها لسبب أو لأخر.

    هو كتاب موجه بشكل مباشر للمتزوجين الذين يعانون فى حياتهم الزوجية وعلى وشك أو فى طريقهم للإنفصال ، وله هدف رئيسي لا يحيد عنه على مدار صفحاته وهو محاولة انقاذ الزيجات قدر الإمكان قبل الوصول إلى نقطة اللا عودة وهى الطلاق والإنفصال من خلال استعراض لأهم الأسباب التى تصل بالطرفين لهذة النهاية البائسة.

    الكاتبة لم تكن حريصة على أن تظهر بدور الناصح الأمين من خلال تقديم بعض النصائح وانتهى الأمر ، بقدر ما كانت حريصة على تسجيل تجارب حياتية مؤلمة تحدث فى الواقع من خلال حكاية لزوجين بدءاً من اللقاء الأول مروراً بالخطبة والزواج ثم ما بعد ذلك من حياة مليئة بالتحديات والمنغصات وكيفية التغلب عليها بأقل قدر من الخسائر حفاظاً على الرباط المقدس.

    كل هذه التجارب نراها تحدث كل يوم ونرى نتائجها الوخيمة بوضوح من خلال ارتفاع معدلات الطلاق لأسباب متعددة منها ما هو تافه وكان يمكن تجاوزه ببساطة ومنها ما هو معقد وكان يحتاج إلى إرادة كبيرة من الطرفين للتفاهم والحل.

    الكتاب يناقش كل ما هو متعلق بهذه المشكلة من كل الجوانب ومن جميع وجهات النظر وعدم الإنحياز لطرف على حساب الأخر. هذا جميل طبعاً ألا يحمل الكتاب النزعة النسوية المعروفة بتبرئة المرأة وفقط والقاء اللوم كله على الرجل وأنه هو المسئول الوحيد عن الفشل.

    الكتاب بأكمله مكتوب بالعامية سرداً وحواراً. اعتقد أن الكاتبة لجأت لهذا الأسلوب حتى تكون هناك حميمية فى النقاش ولتُشعر من يعاني من هذه المشكلات أنها تشعر به وبمعاناته.

    كتاب ملىء بخبرات حياتية زوجية مهمة بدون نصائح على طريقة الجالسين فى الغرف المكيفة.

    أما اذا كنت ما زلت عازباً فهذا الكتاب سيجعلك تقتنع أكثر أنك ملك متوج على عرش حياتك ولا داعي لخوض كل هذه المنغصات من الأساس. 😅😅😅😅😅

    تحياتي للكاتبة وأتطلع لقراءات مستقبلية لها ان شاء الله.

    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    3

    الكتاب : البعض يريدها ساخنة

    المؤلفة : سالي نصار

    الصفحات : ٢٤٨

    اللغة : عامية

    التصنيف : اجتماعي

    الناشر : إبهار

    لدينا دليل شامل .. لتجنب المشاكل .. وحل المسائل .. الزوجية والأسرية .. بتعقل وروية .. وبكل حيادية .. كي نعيش حياة آمنة .. بعيدًا عمن يريدها ساخنة ..

    ينقسم الكتاب إلى ثلاثة فصول :

    الأول : احنا مين ؟ .. Ready 🧎🏻‍♂️

    الثاني : المواجهة .. Steady 🏃🏻‍♂️

    الثالث : المصير .. Go 🚴🏻‍♂️

    بأسلوبها الهادئ العقلاني .. تأخذنا الكاتبة بحديثها الوجداني .. لتفك الشفرة .. وتشرح الفكرة .. وتمحو علامات الاستفهام .. التي تستعصي على الأفهام .. فتفتش في النفس البشرية .. وتكشف النزعة العدوانية .. لدي بعض الأهل والأصحاب والجيران .. من فصيلة الأفعى والثعبان ..

    تعرّف على نفسك أولاً .. ثم اعرف من حولك ثانيًا .. فمعرفة النفس حماية .. ومعرفة الغير وقاية .. فإن كان بك مرض فداويه .. وان كان بالناس عيب فاتقيه ..

    الكتاب يعرض نماذج حية .. من التجارب البشرية .. والألاعيب الشيطانية .. فيدور حديثان متوازيان .. أحدهما بين بني الإنسان .. والآخر بين أعوان الشيطان .. بجانب بعض الحواديت .. الموجودة في كل بيت ..

    السعادة قرار .. وأيضًا اختيار .. المثالية وهم .. والمقارنة تجلب الهم .. لا تصدق كل ما تراه بعينيك .. ولا تعطي للناس أذنيك .. لا تنخدع بصنّاع المحتوى .. وتظن أنك دون المستوى .. فخلف الكواليس .. تقبع الكوابيس .. والحياة قد تتبدل في ثانية .. فاعطِ لنفسك فرصة ثانية ..

    كل إنسان فريد في ذاته .. ويوظف مهاراته .. حسب إمكانياته .. فلا داعي للتقليد .. ولا يصح التقييد .. بما ينافي العقل والدين .. وما توسوس به الشياطين .. فالرجوع للحق فضيلة .. والغاية قد لا تبرر الوسيلة ..

    الكتاب يطول شرحه .. وجماله يفوق وصفه .. لذا أنصح به كل عروسين .. مخطوبين .. أو متزوجين .. وكل من يحلم بحياة متدلعة .. بالعند فيمن يريدها مولعة 🔥

    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    It's really really lovely book I have learned a lot from this book . I like the real experience not the fake one so i felt that evry inch of this book is real .I think this one of the most useful books this year . And it's really deserve to be book of the year 😍😍

    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    كتاب جميل جدا 🤩

    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    أتمني لكم قراءه ممتعه ومفيده في كتاب البعض يريدها ساخنه ،يارب يعجبكم، هاستني رأيكم 🌹

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    1 تعليقات
  • لا يوجد صوره
    4
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق