غموض علمي 2- شيطان لابلاس - حمزة فهد زايد
تحميل الكتاب
شارك Facebook Twitter Link

غموض علمي 2- شيطان لابلاس

تأليف (تأليف)

نبذة عن الرواية

يجد مازن نفسه مع أشخاص آخرين من دون أية ذكريات بعد نسيج الزمن، ذلك البعد حيث توجد كل خطوط الزمن لجميع العوالم الموازية... ويلتقي مازن ورفاقه بإكزافير الذي يدعي بأنه آخر بشري من أطول خط زمني، والذي بدوره يخبرهم بأنه يستطيع إرجاع كل شخص لعالمه. يقوم إكزافير بالبحث عن أشخاص آخرين ويجد سبعة أشخاص وهم: عبير، فراس، كارمن، لينا، رشيد، خالد وطلعت، وتبدأ المغامرة بإيجاد حكايات لها علاقة بعبير وفراس... الحكاية الأولى تتعلق بمهندس اسمه شريف، يجد تطبيق شيطان لابلاس على هاتفه، تطبيق يرفض أن يُحذف ويتنبأ بالمستقبل، ويضع شريف في ورطة حين يتنبأ بموته بعد عدة أيام... الحكاية الثانية تتعلق بعبير التي تجد أن التطبيق قد أصبح على هاتفها وتحاول في يأس إنقاذ العديد من الأشخاص من الموت قبل فوات الأوان وأن تجد من يحاول قتلهم... ستعيش هذه الحكايتين بينما تزداد الألغاز والتساؤلات في بُعد نسيج الزمن
عن الطبعة

تحميل وقراءة الرواية على تطبيق أبجد

تحميل الكتاب
4.3 171 تقييم
1182 مشاركة

اقتباسات من رواية غموض علمي 2- شيطان لابلاس

رائع يشبه انمي قمت بمشاهدته يتحدث عن فتى ارسل له مقطع فيديو والذي يتكلم ان القطار سوف يصدمه ان رائع جدا

مشاركة من جنى الشهراني
كل الاقتباسات
هل قرأت الكتاب؟
  • قرأته
  • أقرؤه

    الى أين وصلت في القراءة؟

  • سأقرؤه

    هل بدأت بالقراءة؟نعم

  • مراجعات رواية غموض علمي 2- شيطان لابلاس

    174

مراجعات

كن أول من يراجع الكتاب

  • لا يوجد صوره
    0

    الكتاب حلو

    Facebook Twitter Link .
    6 يوافقون
    1 تعليقات
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    4 يوافقون
    2 تعليقات
  • لا يوجد صوره
    5

    شيطان لابلاس هي العدد الثاني من السلسلة التي أتمنى ألا تنتهي «غموض علمي»

    للكاتب: حمزة زايد

    دار النشر: كتوبيا (عدد حصري على أبجد)

    تستأنف احداث الجزء الثاني مع مازن ومارك وريم الذين انتقلوا إلى بُعد زمني آخر بسبب تجربة علمية قام بها عالم مهووس يجدون أنفسهم وجه لوجه امام إكزافيير اخر بشري فهذا البُعد.

    يحاول إكزافيير إعادتهم إلي نسيج الزمن الخاص بهم وأثناء البحث يتم أكتشاف أنهم ليسوا الوحيدين الضائعون بهذا المكان حيث ينضم إليهم آخرون ويصبح عددهم 10اشخاص لايذكرون شيئاً سوى أسمائهم فهل سينجح إكزافيير بإعادتهم؟ وما قصة تلك الجثث التي يخفيها إكزافيير؟ وعلاقة كل هذا بشيطان لابلاس؟

    إذا كنت تريد ان تعرف فاحزم امتعتك لنذهب برحلة عبر نسيج الزمن.

    الشخصيات في الرواية بدأت تظهر معالمها وصفاتها وعلى النقيض شخصيات آخرى بدأت تثير شكوكي نحوها لن أذكرها بالطبع حتى لا افسد عليكم المتعة.

    السرد والحوار باللغة الفصحى وكانت سلسة دون تعقيد.

    أما عن الفكرة الرئيسية فهي ممتعة خليط ممزوج بين الفانتازيا والرعب والتشويق

    والمعلومات أيضاً فاستطاع الكاتب ان يجذب انتباهي حتى أخر سطر.

    في النهاية تقيمي لشيطان لابلاس ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ وأنتظر العدد القادم بكل شوق 😍

    أقتباس من الرواية :

    ❞ تصفّحت هاتفي المحمول كي أنسى قليلًا شعور الملل الممزوج بالفزع من تلك الأوراق التي تأبى أن تختفي من أمامي، حينها…أثار انتباهي تطبيق غريب على الهاتف لم أره من قبل، اسم التطبيق شيطان لابلاس! والرمز أو «الأيقونة» كانت أشبه بشيطان بعشرات الأعين، لا أذكر أنني قمت بتحميل شيءٍ كهذا! ❝

    Facebook Twitter Link .
    2 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    هتعمل ايه لو وجدت تطبيق غريب على موبايلك قادر إنه يتنبأ بالمستقبل ؟ وكل حاجه فيه بتحصل بالظبط! غريبة مش كده تحب تعرف الأغرب أن التطبيق ده تنبأ إنك هتموت نهاية الاسبوع! وده اللي حصل مع شريف يا ترى هيحصل ايه؟

    شيطان لابلاس العدد الثاني من سلسلة غموض علمي

    بداية معرفتي لسلسلة دي كان عن طريق تطبيق اوديوهات والحقيقة جذبت أنتباهي جدا وسمعتها كلها في يومين تقريباً من كتر ماهي حلوة وغريبة في نفس الوقت نادراً ما بلاقي حاجه فانتازيا مشوقه كده نظرا لأن كله بيتجه لأدب الرعب.

    في العدد ده بيكمل الكاتب قصتنا الرئيسية لمازن ومارك وريم اللي بيلاقوا نفسهم في سفينة فضائية في بعد زمني آخر وبيحاولوا يرجعوا لزمنهم بمساعده إكزافير اخر بشري في البعد ده ولكن القصة بتتعقد وبيضطروا لخوض مغامرات مختلفة في كل عدد عشان يقدروا يلاقوا الثغرة اللي تقدر ترجعهم زمانهم ومغامرتنا المرة دي مع #شيطان_لابلاس😈

    حقيقي بحي الكاتب على أفكاره المميزة دي والعدد ده بالأخص بيناقش فكرة حلوة اوي، هل الإنسان مُسير أم مُخير ؟ لو أن الشخص قدر يعرف مصيره هل هيستسلم ولا هيواجه بكل شجاعة وده اللي حصل في قصة شريف وعبير مع شيطان لابلاس

    الأحداث سريعة مفيهاش ملل ولا إطالة

    والكاتب قدر ان يحمسني للاعداد القادمة كمان في أول العدد بتلاقي تعريف مختصر للشخصيات في حال أنك نسيتها ولو مقرأتش العدد الأول تقدر تقرأ ده بكل أريحية من غير ما تحس بتشتت او حاجه

    اللغة فصحى بسيطة ساعدتني في الاسترسال في القراءة.

    كانت تجربة موفقه بإنتظار المزيد والمزيد ❤️

    #أبجد

    Facebook Twitter Link .
    2 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4

    غموض علمي العدد الثاني

    صراحة هذا العدد أفضل بكثير عن العدد الأول فيه ظهور شخصيات جديدة و إن كان كنت متوقع أنه يجاوب علي بعض الحقائق و الالغاز.

    العدد حافظ علي التشويق والإثارة و خلص بسرعة

    أتمني الأعداد القادمة تكون أكبر أو نفس الحجم هذا العدد

    Facebook Twitter Link .
    2 يوافقون
    3 تعليقات
  • لا يوجد صوره
    5

    رائع جدا جدا وتستحق اكثر من خمس نجوم

    لا تطولوا علينا بالاعداد القادمة بدي اعرف شو راح يصير

    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    1 تعليقات
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4
    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4

    "سلسلة غموض علمي"

    "نسيج الزمن /شيطان لابلاس / لدغة الموت / شعاع تسلا"

    عندي عادتين كده في القراءة دايمًا ملتزمة بيهم..

    العادة الأولى: مبحبش أقرأ لكاتب قلمه مميز عملين ورا بعض، خصوصًا لو أعماله قليلة، عشان لما أحتاج أقرأ حاجة مختلفة ومميزة أرجع أقرأله تاني، لكن أنا فجأة بعد ما خلصت رحلات من عوالم خفية لقيت مغناطيس بيشدني أشوف باقي أعمال الكاتب، وبدون إرادة بدأت في سلسلة غموض علمي، واتفاجئت إني خلصت الأعداد اللي صدرت منها بسرعة غريبة محستش بيها!

    العادة الثانية: مش بقرأ ولا عمل قيد الكتابة أو ليه أجزاء لسة متنشرتش، حتى إني بمتلك في مكتبتي سلسلة مملكة البلاغة الخمس أجزاء ورقي ومبدأتش فيها عشان مستنية تكتمل!

    لكن اللي حصل هنا إني من الحماس بعد قراءة رحلات من عوالم خفية دخلت أقرأ سلسلة غموض علمي بدون ما أركز أشوف الأول هي مكتملة ولا لأ، وبعد سهرة طويلة لذيذة عالأربع أعداد اللي تم صدورهم، اكتشفت إنها لسة مكتملتش، وفي أعداد لسة لم يتم الإعلان عن صدورها، ودي كانت صدمة بالنسبالي لأني مبحبش أرتبط بالعمل ومكملهوش للنهاية، وحقيقي أنا متنرفزة من ساعة ما فوجئت بعدم اكتمالها، اللي هو "أنتي ليه مش كاملة أنا عايزة أعرف إيه اللي هيحصل"!

    ****************************

    نسيج الزمن.. ﺍﻟﺒﻌﺪ ﺍﻷﻭﻝ ﻫﻮ ﺧﻂ، ﺍﻟﺒﻌﺪ ﺍﻟﺜﺎﻧﻲ ﻫﻮ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﺍﻟﻤﺴﻄّﺢ، ﺍﻟﺒﻌﺪ ﺍﻟﺜﺎﻟﺚ ﻫﻮ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﺛﻠﺎﺛﻲ ﺍﻷﺑﻌﺎﺩ، ﺍﻟﺒﻌﺪ ﺍﻟﺮﺍﺑﻊ ﻫﻮ ﺍﻟﺰﻣﻦ، ﺍﻟﺒﻌﺪ ﺍﻟﺨﺎﻣﺲ ﻫﻲ ﺟﻤﻴﻊ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻﺕ ﺧﻂ ﺍﻟﺰﻣﻦ، ﺍﻟﺒﻌﺪ ﺍﻟﺴﺎﺩﺱ ﻫﻮ ﺧﻄﻮﻁ ﺍﻟﻌﻮﺍﻟﻢ ﺍﻟﻤﻮﺍﺯﻳﺔ.

    ملخص الأبعاد المستخلص من نظرية آينشتاين وفكرة السفر عبر الزمن والحاجات الخيالية اللي كتير كتبوا فيها عمري ما شفتها بالإتقان الناتج عن الدراسة العلمية المكثفة دي، آه كتير كتب عن الموضوع ده بس محدش وثقه بمعلومات علمية مدروسة كده!

    شيطان لابلاس.. نفس الفكرة؛ كتير كتبوا عن وجود أبليكيشن بيتنبأ بحاجات بتحصل وهكذا بس عمر ما حد خدها لمنطلق ديني وحاول يثبت اليقين في قلوب الناس بأنه لا يعلم الغيب إلا الله غير هنا، وده لوحده كان كفيل يخليني أحب العمل فوق حبي ليه أضعاف!

    لدغة الموت.. بدايةً من العدد ده بدأت أخاف لأني من النوع اللي خياله واسع أوي وبيشوف قدامه أي فكرة بيقرأ عنها كأنها حقيقة مهما كانت مستحيلة، والعدد ده كانت تفاصيله مخيفة خصوصًا وأنا بتخيلها بتحصل قدام عيني لأنها مكتوبة بطريقة مبهرة والوصف بتاعها قادر يقحم القارئ غصب عنه جواها!

    شعاع تسلا.. يمكن من العدد التاني كنت معجبة بطريقة التفكير في صنع الجريمة بدون ما الجاني يتكشف، بس في العدد الرابع أنا كنت مبهورة!

    الخوف في العدد ده زاد لأن الأحداث بدأت تدخل شوية في إطار الرعب بس مع ذلك الحماس والإثارة مقلوش بالمرة، بل زادوا!

    الإبداع في السرد وعدم الثرثرة في الحوار والتميز في صياغة الفكرة وإتقان الحبكة وسلاسة الأسلوب؛ حاجات صعب يجمع بينهم الكاتب، وغصب عنه لازم حاجة بتقع، خصوصًا لو كان كمان محتاج مراجع علمية دراستها مش سهلة عشان يبقى عمله متقن، بس ده محصلش هنا، وحقيقي أنا متشوقة جدًا لقراءة باقي الأعداد من السلسلة، ولقراءة أعمال جديدة بنفس الروعة دي♥!

    #ريڤيو_بس_مش_ريڤيو.

    #زينب_إسماعيل.

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4

    منذ فتره طويلة قرأت الجزء الأول من تلك السلسلة والآن عدت لقراءة الجزء الثاني.

    توقعت أنني لن أتذكر الأحداث السابقة، ولكن الكاتب تكفل بتذكيري بما حدث في الجزء الماضي في توضيح في بدايه الكتاب مما سهل الأمر علي كثيرًا.

    فكرة السفر عبر الزمن قتلت بحثًا وكتابة، لذا دائمًا ما كنت اتوقع أن لن يستطيع كاتب أخر جذبي لتلك الفكرة ثانية، لا اأنكر أن في الجزء الأول جذبني الكاتب بالقصص الشخصية التي ذكرها للأبطال، وهو أيضًا ما فعله في هذا الجزء بشكل احترافي، مما جعلني لا أرغب في ترك الكتاب حتى أنهيه وانتظر الجزء التالي.

    في هذا الجزء يبدأ الكاتب في البحث عن سبل النجاة للأبطال، هل تعتقد أن طريق النجاة ممهد؟ لا مستحيل طرق النجاة في الحياة بشكل عام ليست ممهدة، وبالتالي في الروايات، في هذا الجزء يجب على الأبطال البحث في ماضيهم لمعرفه ما هي الثغرة التي جعلتهم يقعوا في تيه نسيج الزمن، في البدايه تحدث عن قصه شريف الشاب الذي يجد تطبيق على هاتفه يتنبأ بالمستقبل، هل يمكن للتطبيقات الهاتفية أن تتنبأ بالمستقبل؟ الآن أصبح يمكن للتطبيقات أن يعرف ما هي اهتماماتك وتفضيلاتك ومنحك الأشياء التي تبحث عنها دون حتى أن تذكرها، ولكن الأمر مختلف مع تطبيق شيطان لابلاس سيخبرك أنك ستموت غدًا بنسبة 100%.

    جذبتني الفكرة للغاية كنت أنتظر أن أعرف ماذا حدث لشريف ولكن بعد أن انتهت أردت فهم الغرض منها، في الصفحات التاليه لم يتأخر الكاتب ليعرفني من هو شريف وما فائده وجوده، لنكتشف أ عبير واحدة من الأشخاص المتواجدين في سفينة السفر عبر الزمن على الخط الزمني نفسه معه وضحية أخرى لشيطان لابلاس وتبحث أيضًا عن سبيل الخلاص.

    الأحداث كانت متسارعة لم اشعر بالملل للحظه واحببت جدًا فكره التطبيق الذي يتنبأ بالمستقبل، بناءً على دراسة الأشخاص، متحمسه للبدء في الجزء التالي

    *اقتباسات:

    ❞ أصبح العالم خطرًا أينما ألتفت، لو لم ألتقِ بك يا مريم لكان الأمر أسهل، لكن الآن أصبحتِ تشديني نحو الحياة، وأصبح الموت مرعبًا بعد أن كان قناعةً وسلامًا. ❝

    ❞ لقد اخترنا أن نتبع شغفنا في الحياة، الشغف يا عزيزي هو المحرّك الحقيقي للحياة، فإن لم تسر في طريق شغفك، فستصبح آلة بشرية مملة سهلة التوقع. ❝

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4

    ومعادنا مع المراجعة لجزء التاني من سلسلة غموض علمي بعنوان شيطان لابلاس

    بنكمل احداثنا من الجزء الاول مع مازن و السفينة العملاقة الي هو فيها و البشري العجيب إكزافير، بس بنتفاجأ بأبطال جديدة و ناس تاني موجودين علي متن السفينة دي، جم عن طريق تشوة في خطوط الزمن، من اهمهم عبير مثلا، وفي يجي ٩ أشخاص غيرها..

    وكل احداث العمل وتقريبا السلسلة دي هي محاولة غريب الأطوار اكزافير انه يرجع كل دول لعالمهم الي هم جم هنا منه، وبيحاول عن طريق تنهم يدخلوا زي تجهزة كدا وبيحصل معاهم زي مواقف و قصص من افكراهم او ذكرياتهم هما بحيث يعرف فين التشوة الزمني دا (والي قارئ هيفهم كلامي اكتر)

    السرد زي ما قلت في الحزء الاول و اعتقد بنسبة كبيرة هيفضل كدا طول السلسلة، بسيط .. سلس .. وفي نفس الوقت به ما يكفي من التشويق..

    وزي برده ما قلت انا شايف ان السلسلة دي تصلح جدا لليافعين بسبب بساطة و اسلوب طرحها، يعني اسلوب السرد و الحوار فيها يقدر يفهمه عقل مراهق عنده ١٤ سنة و يتنفاعل معاه، وطبعا القارئ الكبير برده هيستمتع بالعمل كوجبة خفيفة و مشوقة

    الجزء دا فعلا فيه من التشويق ما يكفي لجعلك تقرأ النهاية بدون ما تسيب الكتاب، والي عجبني جداا الفكرة الرئيسية الي عايز يقولها الكاتب.. ما في سؤال مهم جدا ايه هو شيطان لابلاس ؟؟

    وهل دي نظرية مثلا لها وجود واقعي ام ضرب من الخيال ؟!

    حقيقي فكرة جميلة وسهلة الوصول لحميع شرائح القراء👍♥️

    تعليقي عن الجزء دا لا يختلف عن الاول، وهي قلة وصف مشاعر و تعبيرات الشخصيات بالذات اثناء الحوار .. دا سبب بيقلب الرواية كأنها مسرحية!!

    وبرده أخطاء لغوية كتير و مزعحة في بعض الأحيان!!

    الخلاصة..

    زي ما بقولك عمل مشوق.. سناك كدا تفصل بي وتستمتع بسلسلة خيال علمي بشكل مخفف بسيط و ممتع، واقول تاني اي قارئ صغير في السن عايز يدخل الروايات انصح بسلسلة غموض علمي .. ولو ليك في مجال الـ sci-fi هتتبسط♥️

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    عالم خارج نطاق الزمن والمكان، وعشرة أشخاص من دون ذاكرتهم وجدوا انفسهم به.

    يساعدهم شخص ذو علم متقدم لايجاد عوالمهم وذاكرتهم، العديد من القصص المترابطة والمنفصلة بذات الوقت في مزيج لطيف بين التشويق والرعب والفنتازيا والمعلومات الحقيقية.

    والقصص في هذا العدد تتعلق بتطبيق يستخدم نظرية للعالم لابلاس "شيطان لابلاس" ويستطيع هذا التطبيق التنبؤ بدقة في المستقبل ويفسر الكاتب ألية عمل التطبيق بمنطقية لدرجة أنه أصبحت خائف من هاتفي.

    تعرفنا أكثر على الشخصيات لكن زاد الغموض إلى درجة كبيرة.

    الأحداث مترابطة وجميلة والوصف كفيل بإدخالك إلى داخل الحكاية، يستخدم الكاتب أسلوب الشخص الأول في التحدث، أي كأنك تتحدث إلى نفسك، وهذا جعلني اندمج في الحكاية.

    الحوارات والسرد ممتاز واللغة غير معقدة ويشرح الكاتب جميع المصطلحات العلمية باسلوب سهل.

    برأيي أنه العدد الثاني قفزة لمستوى مميز عن العدد الأول الذي كان قصيرًا ولم نتعرف جيدًا إلى الشخصيات به.

    الملخص:

    سلسلة مميزة بحق ومختلفة وتستحق المتابعة وانتظر بشوق الأعداد القادمة من السلسلة.

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    3

    تظهر تفاصيل العمل بشكل واضح حيث يتيه عدد من الأبطال في نسيج الزمن بعد تجربة فاشلة قام بها عالم ما ويساعدهم كائن غريب في العودة إلي عوالمهم الأصلية

    يتعمق أكثر في كينونة الشخصيات ومعالمها

    الحبكة بها الكثير من الأسرار التي تثير الشكوك والأسئلة

    خلط بين الخيال العلمي والفانتازيا والرعب في لغة سلسة وأسلوب مشوق جذاب

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    وها نحن ننتهي من العدد الثاني من هذه السلسله، فكرة هذا العدد قوية تعيش معها في تساؤلات وشك في كل الاطراف ونظرية المؤامرة، وهل لو حدثت في واقعنا هذا ماذا يمكن أن يحدث حينها؟!! اتطلع كثيرا للبدء في العدد الثالث 😍

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4

    عجبني جدا الجزء دا انا كنت سمعت الجزء على اوديهات بس عجبني الإضافة جديدة و تداخل الجزئين فى بعض والإثارة والتساؤلات اللى مخلياني مستنية الجزء القادم جدا جدا

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    كتاب رائع

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    0

    جميل جدا

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    0

    😍😍

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    4
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
المؤلف
كل المؤلفون