على رأي المثل - خالد شوقي
تحميل الكتاب
شارك Facebook Twitter Link

على رأي المثل

تأليف (تأليف)

نبذة عن الكتاب

هل تودّ أن تفهم كيف يفكر شعب بأكلمه؟ كل ما عليك فعله أن تتأمل أمثاله وحكمه الشعبية. هنا سنتعرّف على الأمثال العامية المصرية وما يقابلها من الأمثال الإنجليزية، لنتعرّف على أوجه الشبه بين هذين الشعبين العظيمين: الشعب المصري والشعب الإنجليزي.
عن الطبعة

تحميل وقراءة الكتاب على تطبيق أبجد

تحميل الكتاب
3.4 24 تقييم
197 مشاركة

اقتباسات من كتاب على رأي المثل

الكتب عبارة عن تجميع بسيط لاشهر الامثال الشعبيه المصريه

الكتاب مقسم لأبواب كل باب مرتبط بموضوع

الزواج السعادة الفقر الجيران وغيره يحتوي على كثير من الأمثال المعروفة والتي نتداولها في حياتنا اليوميه

(اللي خدته القرعه ، تاخده ام الشعور )

(اللي تكره وشه النهاردة بكره يحوجك الزمن لقفاه)

(ست وجاريتين ، علي قلي بيضتين)

(العيبه لو طلعت من أهل العيبه ، متبقاش عيبه)

(قرد حارس ، وبياع مكانس )

( عقربتين علي الحيط ، ولاستتين في البيت )

(ابن الهبلة ،يعيش اكتر)

( اتلم تنتون علي تنتن ،واحد نتن والتاني انتن)

مشاركة من محمد إبراهيم أبوالنجا
اقتباس جديد كل الاقتباسات
هل قرأت الكتاب؟
  • قرأته
  • أقرؤه

    الى أين وصلت في القراءة؟

  • سأقرؤه

    هل بدأت بالقراءة؟نعم

  • مراجعات كتاب على رأي المثل

    24

مراجعات

كن أول من يراجع الكتاب