الاعترافات > مراجعات رواية الاعترافات > مراجعة Mohamed Osama

الاعترافات - ربيع جابر
تحميل الكتاب

الاعترافات

تأليف (تأليف) 4
تحميل الكتاب
هل قرأت الكتاب؟
  • قرأته
  • أقرؤه

    الى أين وصلت في القراءة؟

  • سأقرؤه

    هل بدأت بالقراءة؟نعم


لا يوجد صوره
3

#ريفيو_مش_قصير

الرواية: الاعترافات

اسم المؤلف: ربيع جابر

صدرت عن: دار الآداب للنشر - المركز الثقافي العربي

_______________________________________________

عدد صفحاتها:

- قريب من ٦٨ صفحة على أبجد، لكنها وسط بين الخفة وده راجع الأحداث سواء الواقعية أو المرسومة للأشخاص والثقل وده راجع لتركيب المشاهد والتعقيبات المشتتة، ولكنه صنع جو ملائم للرواية.

________________________________________________

الفكرة:

- ركيزتها الأساسية عن شتات الذكرى بين الواقع والتخييل

نجحت في خلق الصراع النفسي اللي بيخوضه العقل للوصول لمشاهد صافية وتركيبه وتوصيله بهوية الإنسان

- الأفكار المساعدة كانت موفقة في عرض الشتات بشكل جيد، زي "جدلية الترتيب، عرض للحيل الطفولية، اضطراب ما بعد الصدمة وضبابية المشاعر، نظرات عن الذاكرة الفوتوغرافية والشيزوفرينيا، استدعاء الذكريات وجدلية التعبير عن المشاعر أو الحكي، شيء بسيط من عقدة الاضطهاد مع الغربة، المزج بين المنامات والواقع "سواء في الحديث عنه أو فكرة التدوين، وده شبيه شوية بفكرة من رواية "أطلس الخفاء " لأستاذة منصورة عز الدين "من حيث فكرة التدوين و المنامات بشكل عام"

- تعتبر-وده رأي شخصي- شبيهة شوية بدروز بلجراد، باستخدام مادة الشتات بين شخصيتين، لكن في الحبكة بيختلفوا في الدراية بالماضي أو الشغف للوصول، وفي التسليم للمصير، وده اللي فضلته في الرواية.

________________________________________________

الحبكة:

- الخط الزمني كان مشوق جدا "فترات من الحر.ب الأهلية اللبنانية" واللطيف فيه إن سرد الوقائع مكانش تقريري للدرجة، ولا منحاز لجهة ما، بل هو عرض لمواقف وذكريات تعايش معاها الشخصية وكانت بتختلف من نقاط مهمة في مساره "زي حر.ب السنتين، اجتيا.ح بيروت ١٩٨٢، ح.رب الجبل، حر.ب الإلغاء" أو عرضية زي "حر.ب المائة يوم، مذ.بحة صبرا وشاتيلا"

- كمان في وصف الحالة الاقتصادية وقتها وعرض خفيف للمنتفعين من الحر.وب، على قد إنه بسيط على قد إنه كان مهم للواقعية

- التويست في البداية كان مبهر بالنسبة لي، كان مفيد في عرض الفكرة ووصف حال للشخصية.

- يمكن المعضلة هنا والميزة في نفس الوقت انه بيعتمد على تداعي المشاهد، وميزته إنه منبه شوية للأحداث وربطه بتاليه كان معمول صح، ولكن عيبه إنه مشتت عن عرض الفكرة الأساسية، لكنه في أحيان كتير بيكون فاصل لطيف.

- وصف الأماكن كان لطيف في تماهيه مع مشاعر الكاتب، وده باين من حديثه عن التحولات اللي بيذكرها لبعض الأماكن.

وضع وجهات نظر المهاجرين وشرحها كان حلو، ساعد شوية في توضيح المعاناة

- أبدع في وصفه لحاجز خط التماس بين شرق وغرب بيروت وقتها، وده ظهر في مشهد مؤثر عن حالة بيروت "الغربية" وفيه مشاهد تانية عن المهجرين ونظرة الطوائف والفصايل المختلفة عن بعض، وده كان في مشاهد متماسكة لطيفة في سردها السهل نسبيا.

_______________________________________________

الشخصيات:

- رغم انها بلسان شخصية الراوي-اللي أبدع الكاتب في وصف مشاعرها ومعاناتها- إلا إنها كانت بتفرض نفسها وبعض آراءها وبتأثر في شخصية بطل الحكاية زي "إيليا وماري أو أنطوان".

- غموض شخصية الأب معمول بطريقة لطيفة، واستخدامه لشهوة الإنتقام والعدائية كان واضح، وكمان اترسمت معاناته الأخيرة وانعزاله عن الناس بطريقة مناسبة.

- شخصية الأم بخلفيتها الدينية البسيطة، وأخواته صنع دفىء لطيف وكان دافع للحبكة.

- الكاتب برع في وصف التردد والحيرة في شخصية إيليا اللي كانت بتختلف في الدافع عن أبيه، بمزجها أحداث من الواقع بمواقف متخيلة.

________________________________________________

اللغة والسرد والحوار:

- اللغة فصحى، نادرا ما بيتخللها كلمات معجمية مع اللهجة الدارجة، وده كان واضح مع مسميات الأشياء والأدوات وده عملها مصداقية.

- السرد راوي متكلم، وضح -كما سبق ذكره- الفكرة والمشاعر المنقولة عن المتحدث، وكأن الكاتب في بعض الأحيان سابله مساحة كافية للتعبير، فكان واضح فيها التمازج بين الأحداث وبعضها أو بالدخول في تفاصيل وتعقيبات، وهنا كانت مشتتة شوية إلا إنها منظمة بوضعها بين قوسين، بجمل بسيطة سهلة

- الحوار كان في قالب سردي في معظم الحبكة- إلا في مشهد أو اتنين ظهر بشكله الطبيعي- يختلف طوله باختلاف المساحة اللي وضعها الشخصية نفسها للحكي وصنع وجهات النظر.

----------------------‐---------------------------------------------------

الخلاصة:

-عمل لطيف، معبر لأفكاره ومؤثر في عرض مآسيه، وموفق -لكنه يحتاج لتركيز- في عرضه لنزاع النفس

Facebook Twitter Link .
0 يوافقون
اضف تعليق