أولاد حارتنا > مراجعات رواية أولاد حارتنا > مراجعة Toqa Sayed Galal

أولاد حارتنا - نجيب محفوظ
تحميل الكتاب

أولاد حارتنا

تأليف (تأليف) 3.8
تحميل الكتاب
هل قرأت الكتاب؟
  • قرأته
  • أقرؤه

    الى أين وصلت في القراءة؟

  • سأقرؤه

    هل بدأت بالقراءة؟نعم


لا يوجد صوره
4

يا جبلاوى

يا جبلاوى .. حتى متى تلازم الصمت والاختفاء ، وصاياك مهملة وأموالك مضيعة أنت فى الواقع تسرق آما يسرق أحفادك

يا جبلاوى ألا ستمعنى ؟ ألا تدرى بما حل بنا ؟ لماذا عاقبت إدريس كان خيرا ألف مرة من فتوات حارتنا ؟ يا جبلاوى!

الكتاب بيدور في رمزية حول قصص دينية معروفه لدي الجميع فهو بيبتدي حكايته بادهم (ادم) و الصراع بينه و بين ادريس علي اداره الوقف و طردهم هم الاثنين من البيت الكبير

و انفرادهم مع ادريس في الخلاء و املهم بعد فقرهم و عذابهم انهم يرجعو مرة تانية للبيت الكبير ثم بعد ذلك انجاب اول ذرية ليهم همام و قدري ولاد ادهم و هند بنت ادريس يشتد الصراع بين الذرية

و يصل للذروه لما الجبلاوي يطلب من همام انه يجي يعيش معاه في البيت الكبير

و الحقيقة اني لم افهم هنا سياسه الجبلاوي يميز حفيد عن حفيد و هم كلهم احفاده ليشعل بينهم الكراهية و القتل و كذلك بين ادهم و ادريس

حتي و ان كان اولاده عصاه فهم من صلبه و يجب ان يصلح منهم لا ليميز احد عن احد فيشعل نار الغيرة الا يحتاج العليل للاهتمام حتي يمتثل له الشفاء !!

و هل الذنب ينتقل للاحفاد الذين لم يقرروا مصير ابائهم فلا حول لهم و لا قوه !!

بعد كده بينتقل لقصة جبل (موسي)

اللي كان عاوز يرجع الوقف للحي بتاعه و يخلصه من ايد الناظر عجبني جدا رمزيه الكاتب و ازاي مثل كل الجوانب من قتل جبل لرجل لما شافه بيتصارع مع واحد من اهل الحي و كذلك معايره حيه ليه علي القتل كما حدث مع موسي عندما قتل الرجل المصري و ازاي ان جبل اللي متربي في بيت الناظر تركه علشان ينصر اهل حيه و ساب كل الغني ورا ضهره و تمثيله لحادثه التجلي علي الجبل بظهور الجبلاوي له وجها لوجه الكاتب ارتكز علي ان شريعه جبل كانت عينا بعين و سنا بسن و النابوت و القوه في تحقيق العداله

ولكن افه حارتهم النسيان ..

قصة رفاعه ( يسوع )

من رايي اروع القصص الي صورها الكاتب في الرمزية و الاحداث بعد عرفة ازاي وهب وقته ان يصرف الناس عن الانشغال بالوقف لتحقيق السعاده لان السعاده تكمن في تخليص الناس من عفاريتهم (نفوسهم الشريره) و ازاي كان بيعمل كده للفقراء اللي نفسهم في الشفاء و لكن لا يملكون ثمنه و كان بيفكرهم بمزايا الجبلاوي التانيه غير الوقف و القوه و الجاه اللي هما نسيوها هنا برده الكاتب شدني اسلوبه في رمزيته للعشاء الاخير و ازاي صور الخيانه من جانب ياسمين بدل قصه (يهوذا) و هروب اصدقاء رفاعه لحظه القبض عليه و موته و هو يستغيث بالجبلاوي الكاتب هنا كان عاوز يدخل فكرته ان اصحاب رفاعه هما اللي اخدو الجثة باليل و ان الناس اصحاب الحي اعتقدو ان الجبلاوي هو اللي شال الجثة و دفنها بايده في حديقة البيت الكبير

بس برده محبه رفاعه مش خلت الرفاعيين جماعه ليهم حق في الوقف و لكن انتقام نابوت علي !!

قصة قاسم (محمد)

ازاي الكاتب مثلها انه بيجمع بين رفاعه و جبل صور احداث رمزيه كتيره زي الهجره و جوازه من قمر و حتي من بدريه ذات 12 عاما

و ازاي كان هدفه انه يقضي علي الفتونه و يوزع الوقف بالعدل و كسب شعبيه هائله في الجبل و حشد ناس للهجوم علي الحي

كان همه يبقي الوقف للكل لا غالب و لا مغلوب

الجزء ده عموما بينتقد ليه الجبلاوي بيختار ناس و مش بيحقق العدل بيده !!

عرفه

ده العلم بلا شك اللي شبهه بالسحر

عرفه كان رافض الفخر بجبل و رفاعه و قاسم لان الفخر من غير شغل و لا يسوي كان بيعتقد انه بالسحر هيبني جنه الجبلاوي علي الارض

لم ادري رمزيه الكاتب في موت الجبلاوي اهي حقا ترمز لقتل العلم للدين او لفكره الالوهيه !!

لم ادر ي ايضا رمزيته في تخيلات عرفه بالعجوز و هي تخاطبه امام السور ان جده مات راضي عنه اهي ترمز ان كل ما مر به جبل و رفاعه و قاسم تخيلات ايضا !!

رمزيه وقوع عرفه في ايد الناظر و استغلال العلم في السياسه و السلطة و التحكم بعد موت الجبلاوي اعجبتني حقا

عرفه كان عاوز باخر الموت بتعزيز قيمه الحياه و تحسينها لكنه فشل و اتقتل !

و بعد كده يجي حنش العلم و القيم المجرده بدون توجهات لا سياسيه و لا دينيه ليحشد الناس و يحقق لهم السعاده

بدون الجبلاوي ولا جبل و لا قاسم و لا رفاعه

مشكله الكتاب مقسم الموضوع لقصص قصيره ده في حد ذاته بيقفل التشويق لمده لحد ما تندمج في الاحداث

الرمزيه رائعه ولو ان بعض القصص مكرره بالنسبة لي

Facebook Twitter Link .
1 يوافقون
اضف تعليق